Tuesday 26 February 2013

Aku & Praktikal : Lawatan Ke Terminal.

     Salam ceria semuanya...Dah lama aku tak cerita pasal praktikal aku ni..Kawan2 pun dah bising2 dah..hehe...sory...Minggu ni aku agak sibuk,banyak kerja dan perkara-perkara yang aku perlu selesaikan..Sebenarnya kerja yg aku buat sejak mggu lepas hampir sama,berkaitan dgn personal data staf,background dan sebagainya..tapi yang menyebabkan lambat sgt nk siap,benda tu terlalu byk,lebih kurang 520 orang staff.So,aku perlu rujuk dari byk sumber utk siapkan setiap sorang staf,..rujuk Personal file,cari gambar,masuk system dan sebagainya..Tapi aku yakin,dalam beberapa hari lagi aku akan cuba siapkan..Cayok!! cayok!!yeeahh...Meh aku tunjuk 2,3 keping gambar dlm airport yg  aku sempat ambil ye..


Di kawasan Domestic.


Antara kedai yg ada..


Kawasan menunggu ketibaan Flight.


Pintu perlepasan.


Kawasan free wifi tanpa password..Laju kt sini..kdg2 aku sempat gak relax2 jap  on9 kt tmpt nie..bukan curi tulang ok,sementara tggu kwn buat inspection jew.hehe


Kedai..

      Minggu lepas aku dah pun masuk kursus,di situ jugak la..kursus lebih kurang setengah hari jew..Kursus tu berkaitan dgn "Schedule Waste"  yang menerangkan tentang bahan2 atau sisa2 buangan yang perlu diuruskan dengan betol..Sisa2 yg dimaksudkan tu adalah sisa2 yg berbahaya contohnya sisa yg mengandungi asid,bahan kimia dan sebgainya..So,kalau kt airport,brg2 cecair yg dirampas mcm myk wangi,syampoo disebabkan melebihi muatan yg dibenarkan,yg byk2 tu apa dorang nak buat?bakar?tanam?simpan?atau mcm mna?..lebih kurang mcm tu la kursus tu..byk jugak pngetahuan aku dpt...Ada 1 lagi kursus yang aku dijadualkan utk join pada 5hb Mac 2013..Kursus berkaitan Bomba..Mgkin berkaitan asas2 kebakaran,cara selamatkan diri,dan kalau kapal terbang terbakar,apa tindakan kita..actually,aku agak exited utk kursus ni!Aku cerita kt korang nanti ye kalau aku dh pergi kursus tu..hehe..


      Minggu lepas aku sempat melawat di terminal (kawasan lapangan terbang) ,di bahagian2 yg aku belum pernah jejak lagi..Sorang kwn aku bawak aku melalui byk pintu2 yg ber "password" (bukan semua org boleh lalu) utk sampai ke bahagian tempat flight mendarat dan turunkan penumpang...Kami jugak ambil peluang tu utk masuk ke kawasan "belakang tabir" yg ramai org tak tau sebab dia di bahagian operasi bawah..Di tempat tu aku dpt tgk mcm mana semua beg2 dan brg2 penumpang dari kargo diangkut sebelum dikembalikan pada penumpang..Memg gilerr cepat dorang buat kerja..Tapi biasanya dorang campak2 jew,yela bukan sebiji beg,beratus2..So,pada korang yg nk naik flight,pastikan beg korang tahan lasak
ok...



Ni adalah kawasan bawah,hanya pekerja shj dibernarkan di sini.


Air Asia baru mendarat dan menurunkan penumpang.


Ini dipanggil  Aerobridge,tak semua flight guna ni utk turunkan penumpang..Air Asia tak guna,sebab dia murah..MAS guna..Kalau tak silap aku,utk syarikt pnerbngan tu guna aerobridge nie,MASB akn di caj RM 80 setiap sorrang penumpang.


Di sini la tempat operasi bagasi2 penumpang .


Laluan bagasi.
Bagasi penumpang yg akan dibawa ke kargo..



Kenderaan yg digunakan oleh pekerja termasuklah utk tarik dan bawa bagasi2 penumpang.


      Hari nie pulak,pada pukul 1 petang,aku telah menyertai "Airport Similarization" utk semua kakitangan Penang Airport..Ini bertujuan utk mendedahkan semua tempat2 dan bahagian dlm Airport tu pada semua staff (maklum la ,airport tu hampir siap selapas hampir 100% di renovate).Kami bergerak dlm group,dan diberi penerangan tentang kwasan yg kami lalui..Bezz jugak..seronok berjalan.. :)



Diberi penerangan..


Sorang penumpang pengsan...


Sebahagian dari  staff,yg baju polis tu adlah anggota keselamatan Penang Airport.


Berjalan n melihat kawasan.

      Jadi,mggu lepas dan minggu nie,aku agak byk berjalan lah..Utk hari ni alhmdulillah,aku dpt buat agak byk kerja aku..Time kt terminal tadi ada 2 benda yang berlaku aku dpt tengok..Pertama ada sorang penumpang pengsan ,dan kedua sorang perempuan muda (indon kot),mengamuk,meronta-ronta n menangis,sorang laki pujuk2 dia,tapi makin kuat dia menjerit..tak tau sape laki tu,mgkin abg dia,mgkin pakwe dia..tak tau la kenapa dia meraung-raung..Biar la geng2 keselamatan hendle..kekeke...Dan esok,supervisor aku akan ke tanah suci mekah utk tunaikan umrah..Jadi aku tak ada supervisor la dari 27 feb sampai 14 mac...huhuhu..Aku sempat jumpa dia tadi,dan mintak dia doakan aku jugak kt sana,supaya aku dimudahkan dpt kerja nanti..hehe .Apa2 pun kita doakan dia dipermudahkan dan selamat pergi dan pulang..Ok la,sampai sini dulu bebelan aku kali nie..Lain kali jumpa lagi ok..jgn tension2,heepy2 slalu.... :)


No comments:

Post a Comment