Thursday 7 February 2013

JOM CANTING BATIK

Tadi masa balik ofis,aku berenti kt satu kedai tu,..aku pun tgk2 la barang yg ada..kebanyakannya cenderahati dan pkaian la..then sorang pembeli yg lebih kurang 40an kot umur dia,perempuan la..Lagak,gaya dia,perghh,sombong habis..dia dtg kedai then dia tengok baju yg dibuat dari batik. "Berapa ringgit satu ni?pembeli tu tanya.."Oo yang tu RM 140.."kata tuan kedai tu.."Awat mahai sgt??"pembeli tu pun dah mula marah bila dengar harga. ."Yala puan, yg tu batik canting pkai tangan,bukan batik cop..tu yg mahai tu..Nak buat tu susah tu,sya tak penah buat la,tapi org kata memg susah la..kena lukis,kena rendam,kena jemur,semua la..tu sebab la harga dia mahai sikit..Tuan kedai tu explain.. 
"Eh,tak ada nya susah,senang ja pon nak buat batik2 nie..Nak untung byk la tu jual smpai mahal2..kononnya susah la,nak bohong org lain boleh la,bohong sya tak dapat la..Baik aku beli kedai lain!"
Si pembeli kekwat tu memaki hamun tuan kedai tu..Aku tgk jew la,mcm tgk drama kt tv tu..hehe..Kecian jugak aku tgk tuan kedai tu..Yg magkuk hayun satu tu pun,dh tak nak beli,blah jew la,tak perlu la nak melontarkan vokal yg sumbang mambang kt situ..LoL..

Kalau korang nak tau,memg susah nak buat batik cantingan tangn nie,,guna tangan la katakan,bukan guna mesin..Sebelum ni,aku pernah ambil bljar buat batik..Aku ambil kt USM sbg KO-K.. Aku tak nak cerita byk la,korang tgk la beberapa gmbr yg aku msih lagi simpan..hasil kerja tangn yg tak seni...hahaha


Mula2-Try lukis kt kertas lukisan, dan canting dgn lilin..lukis la ape pon yg korang suka.


Pada kertas-Warna kan corak  yg dh dilukis.



Jadi la,batik atas kertas..hehe..





Yang tu yg atas kertas,supaya biasakan tangan ,dah biasa,dh pandai sikit baru la boleh buat atas kain putih..
Sekarang jom tengok bila aku buat cantingan batik atas kain pulak..Tapi korang jgn gelak pulak tau,Aku nie memg tak pandai nak lukis2 ni..Memang tak de seni langsung la...hahaha..Tapi dgn semngat utk bljar cantik batik nie,aku buat jugak yg termampu..hentam jew la..hehehe
Jom tengok.............





Corak dilukis pada atas kain putuih yang ditegangkan menggunakan fram kayu..(aku lukis sendiri nie,buruk bebeno..hehe)


Lepas lukis,Aku canting guna lilin la,yg keliling corak tu,supaya warna tak keluar.
 Lepas dh warna sgn penuh berhati2..maka siap la !! Ini la hasilnya yg mampu aku buat..hehehe...





















Susah jugak nak buat nie,nampak jew macam senang..tapi dia perlukan 100%  kosentrasi dan jugak ketelitian..kalau silap sikit,warna terkeluar,rosak la jawabnya..Jadi,tak heran la,kalau harga batik cantingn tgn nie agak mahal sikit..Apa2 pun,aku seronok sgt dpt belajar..Dan yg paling penting ,aku dapat A ok...hahaha..Pada korang yg teringin,boleh la blajar ye.. :)

1 comment: