Friday 8 February 2013

AWAS!!!-KULIT BABI !!

Pernah tak korang "ter beli barang2 yg dibuat dari kulit makluk tuhan yg satu nie?ape lagi khinzir la..tak pun nama lainnya,Bab1.. Aku teringan sorang kawan aku dulu yg pernah beli kasut dari kulit babi nie...lepas 3 bulan pakai baru la dia tahu tu kulit babi..itu pun ada org yg tegur..Sorang lagi,kalau tak silap ex-roomate aku pun penah cerita yg dia pun pernah terbeli,kan Amirul kan?Ko kan yg cite kt aku?..huhu.


Antara banyak2 binatang kt dunia ni,Babi la yg paling byk kegunaan,paling berharga pada tubuh badan dia..dari bulu,kulit,tulang,darah,tulang,hempedu,lemak dan semua2 la berguna utk dijadikan barang2 dan keperluan yg biasanya ada kt pasaran sekarang.Jadi kita sbg org Islam nie,kena peka terhadap benda2 mcm nie..Yg paling penting,kita kena tau mcmmana nak kenal barang2 dari kulit makluk nie..Jom aku kongsikan ngn korang..



Bila kita nak beli barang2 mcm kasut utk kita,utk anak2 kita,dan juga beg tangan bagi wanita terutamanya barangn yg di import dari negara luar,pastikan kita tgk betul2 sebelum beli..Bisanya eksesori dari kulit babi nampak bermutu tggi tapi harga dia jauh lebih murah dibandingkn dgn kulit haiwan lain..Macam mana  nak kenal??


Korang nampak tak,pola kulit babi berbentuk segi tiga..Oleh sebab struktur kulit babi adalah sangat berbeza dengan kulit binatang lain,jadi ia sangat mudah untuk dikenalpasti. Struktur kulit babi ini amat jelas dan biasanya kita akan boleh tengok 3 TITIK DALAM SATU TOMPOKAN TITIK-TITIK membentuk segitiga. Cuba belek dan perhatikan betol2, kalau ada 3 titik bertompok-tompok pada kulit tu, maka MEMANG SAH, itu memang kulit babi. 

Cuba korang tgk rupa daging babi..nampak kan segi tiga..

Daging babi..
Sandle yg dipakai ke masjid..tgk betul2 di dalamnya...
Kasut kulit babi..


Jadi,Lepas nie,kita semua kena la berhati2 ,tambah2 pulak pada yg suka shoping tu..jgn pulak,asalkan murah je terus beli...tgk betul2 dulu..kita tak tahu dari mana datangnya barang2 tu..So,apa yg kita boleh buat adalah dgn berhati2..tengok betol2 sebelum beli ye..semoga korang dapat ckit info pada yg belum tau la..:)

No comments:

Post a Comment